Het Chinese parlement is akkoord gegaan met wetgeving die tabaksreclame in de media en de publieke ruimte verbiedt. Dat meldde het Chinese persbureau Xinhua.

Roken vormt een groot gezondheidsprobleem in China, dat met 300 miljoen rokers van voornamelijk sigaretten de grootste markt van de tabaksindustrie is. Nog eens 740 miljoen mensen zijn blootgesteld aan de tabaksrook van anderen (meeroken).

Miljarden naar de staatskas

De Chinese tabaksindustrie, georganiseerd in een staatsorgaan dat tot februari onder leiding stond van een jongere broer van de Chinese premier Li Keqiang, heeft naar verluidt stevig gelobbyd in een poging het reclameverbod te verzachten. De organisatie is machtig omdat tabak de Chinese staatskas miljarden aan inkomsten bezorgt. In 2013 ging het om bijna 132 miljard dollar (circa 121 miljard euro).

China is behalve de grootste markt wat afnemers betreft, ook de grootste producent van tabak in de wereld.

Ook op andere terreinen werd de reclamewetgeving met instemming van het Chinese parlement aangescherpt. Zo mag in advertenties voor zuivelproducten, dranken en andere voedingsmiddelen niet meer worden beweerd dat ze een vervanging zijn voor moedermelk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl